torsdag 30 april 2009

Kittelfjäll

Ja, då var det dags igen. Nog för att det var ett tag sen sist men som man säger bättre sällan än aldrig :P
Detta inlägg blir nog några rader men jag hoppas ni orkar läsa det ändå :)

Som en del av er vet åkte ju jag ensam till kittelfjäll i två dagar i slutet på februari. Halva min familj var sjuk eller hade något annat för sig, typ londonresa, och kunde därför inte följa med. Men jag brydde min inte, jag följde med den obeskrivligt trevliga och glada :) familjen Jakobsson (inte säker på stavningen) från rusksele och bodde i deras stuga.

Min resa började på torsdag den 26:e. På bussen till lycksele som jag trodde skulle vara tom, var det väldigt mycket folk fast jag satt där och sov ända till lycksele. Framme i lycksele på busstationen fick jag ett sms som jag läste lite slarvigt. Trodde Rickard (pappan) skulle hämta mig om 5 min, men egentligen stod det 5 min över 5. Detta upptäckte jag såklart inte förrns jag stått ute i kylan i 25min och undrat varför han aldrig kom. Då var det endast 30min kvar så jag gick till sibylla och köpte mig en grillad korv i hotdogbröd. Detta (som jag är van tar 1minut på statoil) tog 20min. För att göra en korv! :O Fast den var god.
Tillslut kom Rickard och hämtade mig och det rullade vidare mot kittelfjäll. Vi stannade och åt pizza i storuman. Mätta och belåtna lämnade vi storuman för att i bilen prata om BG och Jeff Dunham.

Väl framme spelade jag, Jonatan och William world tour, det gick bra förutom att trummorna var tuktade.

På fredagsmorgon vaknade jag upp till ett fint väder. På bilden ser kam utsikten från min säng. Vi kastade i oss mat och for ut med skotrarna. Jag körde en Phazer II för de som vet vilken skoter det är. Väl upp på fjället var det bara att ösa på. Hundratals kvadratkilometer nästan orörd fjällvärld. Så kul som jag hade, hade jag inte haft på länge. När jag sedan bytte skoter med Jonatan körde jag en rmk 700 -00. Väldigt roligt.
Fast phazern var nog så rolig om man skulle kryssa mellan träden och upp och ner för kullar. Roligast var Rickards Summit 550f.
Fast såklart köde jag inte bara skoter. Jag satt ju självklart och njöt av den värmande solen ;) medan jag kastade iväg en tanke åt alla mina kompisar hemma som satt i skolan.

Dag två träffade jag Anton Jonsson. En del vet vem han är andra inte. Så andra dagen for jag, Anton, Jonatan, Andreas och Tomas bort till ett ställe där Niklas körde sönder sin skoter föra året. Där lekte vi innan vi återvände för att äta oss mätta :)

För de som vill visar jag Antons skoter. En Polaris super sport 550.

Egentligen räcker 60hk gott och väl. Det upptäckte jag under denna resa, men det var svårt att motstå rmk:ns 120hk när man skulle uppför backarna.

Tyvärr har nästan allt roligt ett slut, så jag begav mig hem till stugan för att åka med buss från hotellet hem till vännäs. Jag fick åka ensam i en minibuss hela vägen till Vilhelmina utan att betala någonting ;) Väl framme i Vilhelmina hoppade jag på en annan buss än den jag egentligen skulle åka, den här gick via Dorotea där jag fick sitta och vänta en timme i en liten stuga på bussen som gick vidare hemskulle komma. Och vad tror ni jag hittade i Dorotea!? Jo, en godisautomat som hade "torrkakor" :) så jag var ju helt enkelt bara tvungen att köpa en sån! det saknades bara champis..

Efter att ha åkt en halvtimme stannade bussen mitt på vägen för det var poliser och annat ivägen. När vi stått still några minuter blev ju såklart endel personer i bussen rastlösa och gick ner till cauffören för att fråga vad som stod på. Då hade en lastbil kört av vägen och bärgningsbilarna skulle hålla på minst en timme för att få upp den. Jag spenderade den timmen med att läsa. När vi tillslut började rulla igen tog det bara 2 timmar innan jag var hemma :)

Inlägget kom ju ut lite senare än jag tänkt mig men nu är det ute i allafall :)

/Mattias

Inga kommentarer: